ΤΑ ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΤΑ ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ ΚΑΒΑΛΑΣ
ΕΔΩ ΓΡΑΦΕΤΑΙ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ ΤΗΣ ΚΑΒΑΛΑΣ

Παρασκευή 29 Αυγούστου 2014

Νέες επενδύσεις ύψους 170 εκατ. ευρώ για τον Πρίνο ανακοίνωσε η Energean Oil & Gas


 
 
 
 
 
 

Την πρόθεση της να επενδύσει επιπλέον 170 εκατ. ευρώ στον Πρίνο γνωστοποίησε η διεθνής εταιρεία εξερεύνησης και παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου Energean Oil & Gas.

Η συγκεκριμένη εταιρεία, εστιάζεται στην Μεσόγειο και τη Βόρεια Αφρική και έχει άμεση σχέση με τα κοιτάσματα του Πρίνου στην Καβάλα. Στόχος είναι να αυξήσει την παραγωγή των κοιτασμάτων σε 10.000 βαρέλια την ημέρα, μέχρι το 2016.

Το νέο επενδυτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει γεωτρήσεις σε 15 πηγάδια και την εγκατάσταση δύο μη επανδρωμένων πλατφορμών που θα συμπληρώσουν την ήδη υπάρχουσα υποδομή της Energean που ήδη λειτουργεί, μεταδίδει το iefimerida.gr.

Επιπλέον, σύμφωνα με την Energean, έχει αγοράσει και το γεοτρύπανο Glen Esk, κάτι που θα μειώσει σημαντικά το κόστος διάτρησης και και θα δώσει στην εταιρεία τη λειτουργική ευελιξία για να μεγιστοποιηθεί η ανάκτηση των αποθεμάτων από τη λεκάνη του Πρίνου.

Η νέα εξέδρα θα μετονομαστεί σε «Energean Force» και αναμένεται να αρχίσει γεωτρήσεις στην Ελλάδα στις αρχές του Δεκεμβρίου.

Σχολιάζοντας την έναρξη του νέου επενδυτικού προγράμματος ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Energean Oil & Gas, Μαθιός Ρήγας δήλωσε:

«Η Energean έχει επενδύσει περισσότερα από 250 εκατομμύρια δολάρια από το 2007 και κατάφερε να κρατήσει την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη των χωρών παραγωγής υδρογονανθράκων. Ο Πρίνος είναι η μόνη αποδεδειγμένη πηγή στον τομέα του πετρελαίου στην Ελλάδα. Έχουν ήδη παραχθεί 115 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, παρόλο που τα αποθέματα είχαν αρχικά εκτιμηθεί σε 60 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου. Τώρα ο Πρίνος εισέρχεται σε μια νέα εποχή, καθώς οι επενδύσεις της Energean και οι επιστημονικές έρευνες έχουν αποδείξει ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια για επιπλέον παραγωγή με νέες γεωτρήσεις και μέσα από την εκτεταμένη χρήση βελτιωμένων τεχνικών ανάκτησης πετρελαίου, σε μια εποχή κατά την οποία ο ελληνικός τομέας υδρογονανθράκων καλείται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια να οδηγήσει την οικονομία της Ελλάδας πίσω στην ανάπτυξη, μετά από μια περίοδο 7 ετών ύφεσης».

Τρίτη 26 Αυγούστου 2014

1 χρόνο παράταση για την ΚΑΠΠΑ;




Τον ερχόμενο Νοέμβρη λήγουν οι άδειες εκμετάλλευσης που διατηρεί η Εnergean Oil&Gas για την πλατφόρμα άντλησης φυσικού αερίου.

Όμως λόγω του κόστους συντήρησης της πλατφόρμας και της κόντρας ΥΠΕΚΑ-ΤΑΙΠΕΔ λέγεται ότι δόθηκε παράταση για άλλο ένα χρόνο κι έτσι τα κλειδιά δεν θα παραδοθούν το Νοέμβρη του 2014. Το κόστος συντήρησης που ξεπερνάει το 1,5 εκατ. ευρώ το χρόνο, έχει να κάνει με την φωταγώγηση και τη φύλαξη της πλατφόρμας, αφού όπως όλοι ξέρουμε βρίσκεται μεσοπέλαγα και μόνη της.

Μπορεί εν τω μεταξύ στο διάστημα του ενός έτους να βρεθεί λύση στο αν θα είναι βιώσιμο το έργο μετατροπής της πλατφόρμας σε αποθήκη φυσικού αερίου και να ξεκινήσει επιτέλους ο διαγωνισμός.

Μάλλον το κράτος δεν έχει πρόθεση ούτε το κόστος συντήρησης να αναλάβει.





Δευτέρα 18 Αυγούστου 2014

Κόντρα ΥΠΕΚΑ – ΤΑΪΠΕΔ για την ΚΑΠΠΑ




Στην έκδοση του 15αύγουστου, η εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ της Κυριακής, φιλοξένησε δισέλιδο αφιέρωμα στη διαμάχη που έχει ξεσπάσει σχετικά με την εκμετάλλευση της αποθήκης φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα» ανάμεσα στο υπουργείο περιβάλλοντος και το ΤΑΪΠΕΔ. Όπως αναφέρει το δημοσίευμα υπάρχει διάσταση απόψεων για το τι πρέπει να γίνει, επειδή το ΤΑΪΠΕΔ υποστηρίζει ότι έχει στα χέρια του μελέτη Φινλανδικής εταιρίας που δείχνει ότι το έργο δεν είναι οικονομικά βιώσιμο, ώστε να προκηρυχθεί διαγωνισμός.

Υπάρχουν αντίθετες απόψεις από το υπουργείο, αλλά το θέμα παραμένει σταματημένο εδώ και πολύ καιρό, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος να χαθεί η ευκαιρία, που παρουσιάζεται στη χώρα μας.
Το κείμενο που υπογράφει ο δημοσιογράφος της εφημερίδας Άγγελος Αλ. Αθανασόπουλος, αναφέρει μεταξύ των άλλων τα ακόλουθα:

«Σφοδρότατη αντιπαράθεση έχει ξεσπάσει τις τελευταίες εβδομάδες μεταξύ του υπουργείου περιβάλλοντος, ενέργειας και κλιματικής αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) και του ΤΑΪΠΕΔ με αφορμή την υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου στη Νότια Καβάλα. Σε μία περίοδο που στην Ευρώπη κορυφώνεται η συζήτηση για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, λόγω της ρωσο-ουκρανικής κρίσης και του ενδεχόμενου διακοπής της παροχής φυσικού αερίου από τη Μόσχα ως απάντηση στις ευρωπαϊκές κυρώσεις, η αξιοποίηση της αποθήκης θα μπορούσε να προσφέρει στη χώρα μας τη δυνατότητα δημιουργίας στρατηγικών αποθεμάτων τόσο για την ίδια όσο και για την τροφοδοσία άλλων ευρωπαϊκών χωρών.


Τα κοινοτικά κονδύλια

Ωστόσο υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις που μοιάζουν αγεφύρωτες, ενώ σε λίγους μήνες, συγκεκριμένα το Νοέμβρη, λήγει η άδεια εκμετάλλευσης που έχει παραχωρηθεί στην εταιρία Energean Oil & Gas. Ενημερωμένες πηγές μιλώντας προς «Το Βήμα» τονίζουν ότι πρέπει να βρεθεί σύντομα λύση, διαφορετικά θα χαθεί μία σημαντική ευκαιρία για την αξιοποίηση κοινοτικών κονδυλίων, στο πλαίσιο της κινητικότητας που αναπτύσσεται για τη δημιουργία περισσότερων αποθηκευτικών χώρων στην Ευρώπη με σκοπό τη μείωση της έκθεσης στο ρωσικό αέριο.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Βήματος», ο υπουργός ΠΕΚΑ Γιάννης Μανιάτης έχει αποστείλει το τελευταίο διάστημα τρεις επιστολές προς τη διοίκηση του ΤΑΪΠΕΔ (που άλλαξε πάλι πρόσφατα) και συγκεκριμένα προς τον προηγούμενο διευθύνοντα σύμβουλο Γιάννη Εμίρη ζητώντας να βρεθεί άμεσα λύση στο πρόβλημα. Αυτό επιτάθηκε από την αδυναμία ή και κωλυσιεργία του ΤΑΪΠΕΔ να προκηρύξει τον διαγωνισμό, παρά την εντολή του ίδιου του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Παράλληλα, στο πλαίσιο των κινήσεών του ώστε η Αθήνα να αποκτήσει αναβαθμισμένο ρόλο στο ευρωπαϊκό ενεργειακό σκηνικό, ο κ. Μανιάτης έστειλε κατεπείγουσα επιστολή στον ΡΑΕ ώστε να επισπευσθούν οι διαδικασίες για το διαγωνισμό.

Το ΤΑΪΠΕΔ όμως, που έχει αναλάβει την ιδιωτικοποίηση της αποθήκης, εκτιμά ότι το έργο δεν είναι οικονομικά βιώσιμο, ώστε να προκηρυχθεί διαγωνισμός. Επ΄ αυτού έχει ήδη αποστείλει στους αρμόδιους φορείς (στο ΥΠΕΚΑ και στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας – ΡΑΕ) σχετική μελέτη που εκπόνησε εκ μέρους του η φινλανδική εταιρία Poyry (ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2014). Σύμφωνα με αυτήν, η αποθήκη απαιτεί επενδύσεις ύψους περίπου 400 εκατ. ευρώ, ώστε να μπορέσει να βγει σε διαγωνισμό. Ακόμη κι έπειτα από αυτό όμως η έκθεση συμπεραίνει ότι το έργο δεν θα είναι βιώσιμο, διότι δεν προκύπτουν οι απαραίτητες ταμειακές ροές (περίπου 20 εκατ. ευρώ) για κάτι τέτοιο.

Μία από τις προτάσεις που φέρεται να έχουν κατατεθεί εκ μέρους του ΤΑΪΠΕΔ είναι να αναλάβει το κράτος την επιδότηση της συγκεκριμένης επένδυσης, ίσως μέσω της ΡΑΕ. Παράγοντες που είναι σε θέση να γνωρίζουν τα διαμειβόμενα πίσω από κλειστές πόρτες τονίζουν όμως ότι κάτι τέτοιο θα επιβάρυνε έτι περαιτέρω το κόστος για τον Έλληνα καταναλωτή. Ως ενδιάμεση λύση θα μπορούσε π.χ. να προωθηθεί η εγγύηση του 30% – 40% του project από τον ΔΕΣΦΑ. Στη συνέχεια όμως τη λύση για την οικονομική βιωσιμότητα θα την έδινε η ίδια η αγορά, ανεξαρτήτως του ποιος θα είχε την άδεια για την αποθήκη.

Ωστόσο, η κωλυσιεργία του ΤΑΪΠΕΔ παραλίγο να κοστίσει στη χώρα τη συμπερίληψη της υποθαλάσσιας αποθήκης στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCLs) της ΕΕ. Χρειάστηκαν η παρέμβαση και το «ξενύχτι» των υπηρεσιών του ΥΠΕΚΑ κυριολεκτικά την ύστατη ώρα (στις 7 Αυγούστου), ώστε να προλάβει η Ελλάδα την προθεσμία της 8ης Αυγούστου για να συμπεριληφθεί η ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα με τα απαραίτητα στοιχεία και να σταλεί στην Κομισιόν. Και αυτό ενώ το ίδιο το ΤΑΪΠΕΔ, με επιστολή του στην Επιτροπή τον περασμένο Μάιο, ενημέρωνε ότι αυτό είναι αρμόδιο για τη διαχείριση της αποθήκης».


Κυριακή 17 Αυγούστου 2014

Μετά τον Πρίνο, Τρυπάνι στο Κατάκολο και μετά στον Πατραϊκό

Στα δέκα επόμενα καυτά χρόνια και με συχνότητα κάθε χρόνο και γεωτρύπανο, αρχίζει η εξόρυξη από διεθνείς ενεργειακούς κολοσσούς του Ελληνικού πετρελαίου, με το Δημόσιο να στοχεύει στην είσπραξη 200 δισ ευρώ σε βάθος 25 - 30 χρόνων. Ουσιαστικά από το τέλος του έτους και μέχρι το 2024 θα έχουμε κάθε χρόνο νέες γεωτρήσεις σε διαφορετικές περιοχές, είτε ερευνητικού χαρακτήρα για την επιβεβαίωσης των κοιτασμάτων, είτε για την άντληση του πετρελαίου, σύμφωνα με τη Real.

Από το τέλος του έτους έως το τέλος του 2016 το γεωτρύπανο θα πραγματοποιήσει 15 γεωτρήσεις στον Πρίνο. Μετά έρχεται η σειρά του Κατάκολου με την ερευνητική περίοδο από την κοινοπραξία της Ελληνικής Energean Oil & Gas και της Βρετανικής Trajan Oil να ολοκληρώνεται σε δύο χρόνια, μετά την κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή, που αναμένεται εντός του Σεπτεμβρίου.

Μετά το τέλος αυτής της περιόδου κι εφόσον επιβεβαιωθεί η πρόβλεψη για την ύπαρξη κοιτάσματος 3 -5 εκ. βαρελιών θα πραγματοποιηθεί η γεώτρηση, η οποία μπορεί να δώσει παραγωγή πετρελαίου εντός του 2017.

Στην περίπτωση του Κατάκολου το κοίτασμα είναι ήδη διαπιστωμένο κι εντοπισμένο από παλαιότερες έρευνες, οπότε ενδεχομένως να μη χρειαστεί ερευνητική γεώτρηση και να πάμε κατευθείαν σε παραγωγή.

Παρότι το κοίτασμα είναι θαλάσσιο, η γεώτρηση θα γίνει οριζόντια από τη στεριά, χωρίς να στηθεί εξέδρα.

Για το χερσαίο οικόπεδο των Ιωαννίνων οι δύο πρώτες ερευνητικές περίοδοι διαρκούν πέντε έτη με την πρώτη ερευνητική γεώτρηση να τοποθετείται χρονικά στο 2019 και η παραγωγή αναμένεται να ξεκινήσει το 2021.

Ακολουθεί ο Πατραϊκός κόλπος με την κοινοπραξία των Ελληνικών Πετρελαίων, με την Ιρλανδινή Petroceltic και την Ιταλική Edison να "τρυπούν" ένα από τα μεγαλύτερα κοιτάσματα της Δυτικής Ελλάδας, καθώς όλες οι εκτιμήσεις συγκλίνουν στην ύπαρξη αποθέματος 200 εκ. βαρελιών.

Το επενδυτικό πρόγραμμα φτάνει τα 45 εκ. ευρώ και αμέσως μετά το στάδιο των ερευνών ακολουθεί η πρώτη ερευνητική γεώτρηση το 2020 , με την παραγωγή του κοιτάσματος να αρχίζει το 2022.

Στην Άρτα και την Πρέβεζα η ερευνητική γεώτρηση αναμένεται το 2021 και η παραγωγή το 2023. Στην Αιτωλοακαρνανία το 2021 η ερευνητική γεώτρηση και η παραγωγή το 2023. Στη ΒΔ Πελοπόννησο η ερευνητική το 2021 και η παραγωγή το 2023 και τέλος στο Ιόνιο και τη Ν. Κρήτη η ερευνητική γεώτρηση το 2022 και η παραγωγή το 2024.